Sağlıklı Beslenmede Diyetisyenin Rolü

1 – Beslenme nedir ve sağlıklı beslenme yaşamsal boyutta fark oluşturabilir mi ?

Canlılığın gereklerini yerine getirme, yaşamın sürdürülmesi, büyüme ve gelişmenin devamlılığı ve sağlığın korunması ve geliştirilmesi amacıyla besinlerin kullanılması, beslenmenin tanımını oluşturur.

Beslenme, insanın temel gereksinmelerinin başında gelir. Sağlıklı ve yeterli beslenme, insan sağlığı ve mutluluğu için, fiziksel ve bilişsel gelişimin, ekonomik boyuttaki üretimin temelidir ve kuşaklar arasında yaşanabilecek yoksulluk döngüsünün kırılmasında önemli bir rolü vardır. Ayrıca toplumda görülen hastalık risklerini ve hastalanma sıklığını azaltarak işgücünün verimliliğini ve gelir düzeyini arttırdığı için ekonomik açıdan kalkınmanın da kritik bir göstergesidir.

2 – Sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanımı nasıl sağlanabilir ve bu konuda özellikle hangi uzmandan destek alabiliriz ?

Besin seçiminde sağlıklı olanların sık sık tercih edilmesi ve bu davranışların tekrarlanması ile sağlıklı beslenme alışkanlıklarının, bireysel ve toplumsal açıdan kazanılması sağlanmış olur.

Sağlığımız için gerekli alışkanlıkların kazanımında, sağlık alanında çalışan farklı meslek gruplarının bir arada multidisipliner yaklaşımlar ile çalışması gereklidir. Bu alışkanlıkların, sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanımı kısmında da en önemli payı, biz beslenme uzmanları yani diyetisyenler oluşturmaktadır.

3 – Doğru alışkanlıkların kazanımının en gerekli olduğu yaş grupları hangileridir ?

Beslenmenin anne karnında başlayıp yaşamın son evresine kadar devam eden temel gereksinmelerden biri olduğu unutulmamalıdır. Bununla birlikte, bebeklik ( 0 – 2 yaş ), çocukluk ( 2- 12 yaş ) ve ergenlik ( 12 – 18 yaş ) dönemlerinde akut ve kronik hastalıkların görülme sıklığının artışı ve hastalıkların daha ağır seyretmesinin sonucu olarak yapılan çok sayıda çalışma ile yaşanan durumun hatalı ve yetersiz beslenme alışkanlıkları sonucu tüketilen besinler ile alakalı olduğu görülmektedir.

4 – Kronik rahatsızlığı olan bireylerde, sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanımı gerekli midir veya yaşam kalitelerini etkileyebilir mi ?

Kesinlikle evet. Özellikle aldıkları tedavilere rağmen ilerlemeye devam edebilen ve gerekli önlemler alınmazsa daha ağır ve ciddi sonuçlara neden olabilecek hastalıklara (Kalp ve Damar Hastalıkları,

Tip 2 Diyabet, Obezite, Bazı Kanser Türleri, PCOS gibi ) sahip olanların, yeterli ve dengeli beslenmelerinin sağlanması için mutlaka diyetisyen desteği ile sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanması gereklidir.

Bu hastalara, aldıkları ilaç tedavisi, cerrahi tedavi, psikolojik ve fizik tedavinin yanı sıra beslenme uzmanı yani diyetisyeni tarafından tıbbi beslenme tedavisinin verilmesi de sağlanmalıdır.

Sağlıklı Beslenme Alışkanlığı Kazanımında Diyetisyenin Rolü

5 – Peki, herhangi bir kronik hastalığımız olmadığı halde veya yaşamsal olarak büyüme – gelişme çağlarında veya özel diyet gerektiren dönemlerde de (gebelik, emziklilik gibi) değilsek, diyetisyen kontrolünde kazanımı gerekli midir ve neden ?

Evet aslında herkesin en az bir kere diyetisyen kontrolünden geçmesinin gerekli olduğunu düşünüyorum çünkü, sağlığın yalnızca kabaca bir kilo ölçümü ile belirlenemeyeceğine, daha detaylı olacak şekilde endokrinolojik, biyokimyasal ve vücut bileşimlerini oluşturan yağ – kas – kemik – su ve mineral değerlerinin hekimler ve diyetisyenler tarafından ölçümü ve incelenmesi gerektiğine inanıyorum. Diyetisyenler, hem hastalıklara karşı koruyucu hem hastalıkların etkilerini iyileştirici hem de hastalık risklerini azaltmak amacıyla önleyici olacak şekilde tıbbi beslenme tedavisi veya daha popüler olarak bilinen adıyla diyet tedavisi uygulayarak yaşam kalitenizi arttırmanıza yardımcı olacak, tamamen size özel sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazanmanızı sağlayabilirler.

Diyetisyen Hilal YAMAN

Mk Psikoloji ve Diyet Kliniği ‘nin diğer yazılarını okumak için tıklayın

Konu hakkında bilgilendirme konusunda soru veya görüşleriniz olursa lütfen bizlere iletişim sayfamızdan ulaşın.

Kaynak:  www.ispartacozum.com/haber-saglikli-beslenme-aliskanligi-kazaniminda-diyetisyenin-rolü-8982.html

Sağlıklı Beslenmede Diyetisyenin Rolü” te bir düşünce

1. Füsun diyor ki:

Bilgileriniz için çok teşekkürler Hilal hanım. Sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanmak için diyetisyen desteği almak çok önemliymiş. Sayenizde daha sağlıklı bir yaşamım olması için çabalamaya başlıyorum.